Transporstyrelsen har infört nya allmänna råd för skydd mot buller från vägar i TSFS 2024:41. Det innebär att man byter rekommenderad beräkningsmodell. Tidigare var rekommendationen att använda Nordisk beräkningsmodell. Den nya rekommendationen är att använda Nord2000.
Nord2000 kommer att bli den dominerande beräkningsmetoden framöver. Nordisk beräkningsmodell kommer att fasas ut, eftersom den inte längre rekommenderas av Transportstyrelsen. Utfasningen kommer antagligen att ske under den närmaste tiden.
Många studier har gjort för att reda ut vilka konsekvenser denna ändring kan få. Dessa visar att det generellt skiljer ganska lite mellan modellerna. Särskilt för samhället som helhet. För enstaka beräkningar kan det skillnaden vara större. Störst skillnad tror man det är om avståndet ökar eller när det finns bullerplank.
Nord2000 är en mer modern beräkningsmodell som är bättre anpassad för datorberäkning. Nord2000 har också underhållits och nya förbättringar har tillkommit flera gånger sedan första utgåvan år 2001.
Nedan följer det nya allmänna rådet i TSFS 2024:41 7 kap. 1§.
Allmänna råd
Buller från vägar bör anses medföra en oacceptabel hälsorisk om
det överskrider:
- 55 dBA ekvivalent ljudnivå vid en fasad till en bostadsbyggnad
eller lokal för undervisning eller vård, som ett medelvärde under
årsdygnstrafik beräknat som frifältsvärde (ljudnivå utan påverkan av
reflexer i egen fasad men inklusive andra reflexer). - 70 dBA maximal ljudnivå (tidsvägning F) vid iordningsställd
uteplats i anslutning till bostadsbyggnad, beräknat på årsdygnstrafik
och som frifältsvärde. Om ljudnivån överskrids bör det inte ske mer
än fem gånger per timme baserat på en medeltrafik per timme för
tidsperioden kl. 06–22.
Vid beräkning av ljudnivåer bör den beräkningsmodell som
används vara kalibrerad till svenska förhållanden. Indata till modelleringen bör inkludera referenshastighet och trafikflöde under vägens
livslängd.
Exempel på en lämplig beräkningsmodell är Nord2000. Vägledning vid användning av modellen finns i rapporten ”Nord2000 –
Användarhandledning för beräkning av buller från väg- och spårtrafik
för svenskt bruk” Version 1.0 (Kunskapscentrum om Buller, 2024).